Stima de sine la copii

iunie 21, 2021
Stima de sine la copii
<a href="https://www.kilostopjunior.ro/author/malina-chiriac/" target="_self">Dr. Malina Chiriac</a>

Dr. Malina Chiriac

Medic Rezident anul II Endocrinologie "Consider că educația nutrițională a copiilor este extrem de importantă, pentru ei alimentația sănătoasă având potențialul de a deveni o obișnuință, un stil de viață pe care îl vor menține și ca adult. În plus, un copil ce se confruntă cu kilograme în plus trece prin multe greutăți, atât fizice cât și emoționale, și o mână de ajutor din partea medicului nutriționist este cea care îi poate reda veselia și energia."

1. Ce este stima de sine la copii?

Stima de sine la copii este o importantă parte a sănătății lor emoționale. Cuprinde atât încrederea în sine cât și acceptarea propriei persoane. Este modul în care copilul se autoevaluează și se percepe pe el însuși.

2. Cum recunoaștem stima de sine scăzută la copii?

Copiii cu o stimă de sine sănătoasă gestionează mai ușor conflictele, sunt mai rezistenți în fața criticilor și leagă mai facil prietenii. Ei sunt mai veseli, mai zâmbitori și mai optimiști. În schimb, copiilor cu o stimă de sine scăzută le este mai greu să înfrunte greutățile, sunt autocritici și duri cu ei înșiși. Pot fi temători când vine vorba să încerce activități noi, lipsa de încredere în sine convingându-i că nu au priceperea de a realiza lucrurile cu succes. Ei devin astfel retrași și pasivi și sunt pesimiști cu privire la viitorul lor.

3. Cauzele stimei de sine scăzute la copii

3.1. Greutatea în exces

O influență mare asupra modului în care copiii se apreciază este aspectul fizic. Astfel, greutatea mare este o cauză majoră de stimă de sine scăzută. Kilogramele în exces pot fi o încărcătură emoțională imensă deoarece stigmatul social este extrem de dăunător copilului, uneori chiar în egală măsură cu bolile fizice asociate supraponderii.  Copiii cu greutate mare sunt deseori victime ale bullying-ului, purtând cu ei nu doar suferința de a nu fi acceptați și deseori umiliți, dar și rușinea față de kilogramele lor. Ei pot încerca să își găsească alinare chiar în mâncare, dezvoltându-se astfel un cerc vicios greu de întrerupt. Pentru a avea grijă de bună starea fizică și emoțională a copilului, este foarte important ca părinții să asigure mese sănătoase și moderate ce nu aduc riscul supraponderii. Îndrumarea unui medic nutriționist ajută copilul (și întreaga lui familie) să adopte un stil de viață echilibrat, în care mâncarea nu este un inamic, ci o frumoasă sursă de energie și de nutrienți ce oferă un corp puternic și o stare de spirit bună.

3.2. Tendința de a se compara cu alții

copil

Stima de sine

De la vârste mici, copiii încep în mod activ să se compare cu ceilalți colegi sau cu imaginile promovate de media. Tendința de a se compara poate proveni din diverse emoții precum: dorința de a fi acceptat de ceilalți, nevoia de a ieși în evidență sau frica de a fi mai prejos ca alții. Într-o anumită măsură, dorința de a se judeca în funcție de ceilalți este normală, dar dusă la extreme este o sursă de stimă de sine scăzută, căci fiecare copil este unic și niciodată nu va putea (și nici nu ar trebui sa poată) să fie exact la fel sau mai bun ca toți ceilalți. Pentru a opri această sursă de nesiguranțe, adulții trebuie sfătuiți să nu mai compare copiii între ei, ci să le felicite succesele individuale. Copiii trebuie învățați să aprecieze diferențele și unicitatea fiecăruia și să își sărbătorească eforturile, chiar daca nu tot timpul sunt încununate cu succes.

3.3. Presiunea tot mai mare de a avea rezultate bune

Pe măsură ce copiii devin tot mai mari, părinții și profesorii tind să crească așteptările, solicitându-le constant rezultate bune. Accentul se pune tot mai mult pe performanță mai degrabă decât pe efort și astfel rezultatele ce nu sunt perfecte erodează stima de sine a copilului, ce simte că nu e suficient de bun, că nu se ridică la nivelul așteptărilor și că dezamăgește. Așadar părinții sunt sfătuiți să felicite și să încurajeze efortul, dedicarea și pasiunea dăruite către un proiect în aceeași măsura în care apreciază performanțele. Pentru a le dezvolta o stimă de sine sănătoasă, ei pot învăța copiii că pierderea este o parte din viață la fel de importantă ca și câștigul, fiecare experiență, oricare i-ar fi rezultatul, fiind o sursă de noi învățături.

4. 10 activități pentru creșterea stimei de sine la copil

4.1. Implică-l în pregătirea mesei

O greutate normală asigură copilului nu doar un corp sănătos, ci îl și protejează de posibilele emoții negative care, cu lipsă de înțelegere și de blândețe, sunt deseori îndreptate către cei cu kilograme în plus. Dar chiar și atunci când părinții încearcă să pregătească mese sănătoase, copiii pot avea un apetit capricios, refuzând legumele și fructele. Cei mici sunt mai dispuși să încerce să mănânce legume și fructe dacă mesele și gustările ce conțin aceste alimente sunt realizate cu ajutorul lor. Și mai mult, ei vor fi mândri și se vor simți apreciați dacă toată familia se bucură de o masă la care ei au contribuit.

4.2. Îndeamnă-l să te ajute la activitățile casei

Așa cum implicarea în pregătirea mesei îi poate încuraja să aibă o alimentație sănătoasă dar le și cultivă stima de sine prin aprecierea pe care o primesc, așa și alte activități ale casei îi pot ajuta să își demonstreze capacitățile. Fie că e vorba de așezatul veselei pe masă sau de făcutul patului, orice activitate este o nouă oportunitate prin care părinții să le dovedească celor mici că orice contribuție a lor este apreciată și de mare valoare.

4.3. Permite-i copilului să dăruiască

Stima de sine crește atunci când copiii văd că ceea ce fac este important pentru ceilalți. Pe lângă activitățile de acasă, ei pot să facă o favoare unei rude, sau chiar să ajute pe cei nevoiași. Orice acțiune venită din altruism și blândețe este o sursă de creștere a stimei de sine și a multor altor sentimente și comportamente bune și sănătoase.

4.4. Implică-l în activități sportive

Sportul și activitățile fizice sunt pe scară largă recunoscute ca fiind importante unelte în prevenirea și combaterea obezității. Lipsa activității sportive a fost conectată cu un risc crescut de suprapondere, boli cardiovasculare, hipertensiune arterială, dislipidemie, stimă de sine scăzută și o sănătate mentală precară. Implicarea în diverse activități fizice ajută copilul să mențină o greutate normală și să prevină apariția acestor boli și îl învață respectul față de el însuși și față de corpul lui, precum și respectul față de ceilalți. De asemenea, depășirea limitelor într-un sport individual sau sentimentul de acceptare și de apreciere într-o echipă contribuie la dezvoltarea unei stime de sine sănătoase.

4.5. Învață-l să se focuseze pe atuurile lui

Observă lucrurile la care se pricepe copilul tău și asigură-i șansele de a-și dezvolta aceste calități, fie că sunt artele, scrisul, dansul, matematica sau altele. Focusează-te mai mult pe aceste puncte forte, permițându-i să și le cultive, și nu pe lucrurile care ii displac sau la care este nepriceput. Copilul se va simți bine și va învăța să se aprecieze.

4.6. Încurajează-l să își urmeze preocupările

O altă modalitate de a spori încrederea de sine este de a-i încuraja pe cei mici să realizeze activități față de care sunt curioși și entuziasmați. Poate fi vorba despre cititul unei cărți, pictat, alergatul pe o anumită distanță sau câteva ture de înot. Părintele este responsabil să se asigure că vor duce activitățile până la capăt, în ciuda obstacolelor, cultivând perseverența și răbdarea și asigurându-se că cei mici vor simți încântarea ce încununează finalizarea proiectului.

4.7. Propune-le să țină un jurnal al stimei de sine

Îndrumă-l pe cel mic să scrie în jurnal o listă a calităților lui, pe care să o dezvolte pe măsură ce învață noi lucruri. De asemenea, el poate nota și activitățile de zi cu zi de care este mândru. Atunci când simte că nu are încredere în el, simpla recitire a jurnalului îi poate reda curajul și stima de sine.

4.8. Permite-i să facă alegeri

Atunci când copiii fac propriile alegeri adecvate vârstei, ei se simt mai puternici. Astfel li se cultivă o bună stimă de sine, ei înțelegând și apreciind încrederea ce li se oferă. De asemenea, ei învață și să gestioneze responsabilitățile ce însoțesc deciziile lor.

4.9. Permite-i să greșească

Pentru a le dezvolta încrederea de sine, copiilor trebuie să li se dea voie să își asume riscuri sănătoase și, astfel, uneori, să înfrunte nereușita. Deseori părinții tind să își salveze copiii de la eșec, fără a le da posibilitatea de a greși și de a învăța din greșeli. Sub grija părinților, erorile către care cei mici găsesc singuri soluții sunt pârghii către formarea unui copil descurcăreț și curajos. 

4.10. Lasă-ți copilului să știe că este iubit și acceptat necondiționat

Când cel mic simte că este iubit atât în succesele cât și în eșecurile lui, el învață ca și el, la rândul lui, să își ofere îngăduință. Cuvintele frumoase, o îmbrățișare, un zâmbet dau copilului siguranță și il fac să se simtă bine in pielea lui.

5. Părinții, rol principal în stima de sine a copiilor

5.1. Părinții sunt principalele modele ale copiilor

Exemplul pe care ei îl dau este urmat îndeaproape de cei mici. Astfel ei pot fi bune modele pentru copii dacă se bucură de un stil de viață echilibrat. Entuziasmul pentru legume, fructe, lactate, pește și orice alte alimente sănătoase, precum și cel pentru mișcare, va fi împrumutat de cei mici. Obiceiurile bune dezvoltate în familie vor deveni normalitate în viața copilului și vor veni de la sine, el netrebuind mai târziu să fie în mod activ învățat să mănânce moderat. Un copil astfel obișnuit nu se va confrunta cu probleme cu kilogramele în plus și nu va trebui să treacă prin toate suferințele fizice și psihologice ce însoțesc o greutate mare.

5.2. Părinții sunt cei care inspiră o atitudine pozitivă

Când adulții fac activitățile de zi cu zi cu voiciune și veselie, sau cel puțin fără a se plânge, atunci și copiii învață la rândul lor să privească într-o manieră bună îndeletnicirile lor zilnice. Pe termen lung, învață să abordeze sarcinile vieții cu inima deschisă, ca pe noi oportunități de a avea experiențe plăcute.

5.3. Părinții sunt susținerea emoțională a copilului

Încurajarea răbdării și a efortului, a pasiunii și dedicării vor dezvolta un copil rezistent și cu o bună stimă de sine. În aceeași măsură este importantă celebrarea unei reușite bine meritate. Adulții pot să își cultive toleranța, criticile dure și simple fiind dureroase și descurajatoare. Copiii trebuie corectați atunci când greșesc dar fără a uita că apoi ei trebuie învățați cum să îmbunătățească rezultatele. Dacă în confruntarea cu erori, cei mici nu vor fi doborâți cu vorbe grele, ci vor fi încurajați să încerce de câte ori este nevoie până la reușită. Atunci părinții vor construi toate premisele pentru formarea unui copil puternic și cu o stimă de sine sănătoasă.

6. Sfaturi și recomandări 

  • Încearcă să nu fii dur cu cel mic. Greșelile se repară dar cuvintele aspre pot afecta stima de sine pentru mult timp. 
  • Încurajează-I să fie independent și să riște încercând lucruri noi.
  • Asigură-l că este în regulă să facă greșeli și că erorile sunt parte din maturizarea lui. 
  • Laudă-l pentru efort și reușite. Copiii tind să își aprecieze propria valoare în funcție de ce gândesc ceilalți despre ei.
  • Ascultă-l și încearcă să înțelegi ceea ce simte. De asemenea, ajută-l să își descrie în cuvinte sentimentele, pentru ca și el să le înțeleagă mai bine.
  • Încurajează-l să fie creativ atunci când are nevoie să își exprime emoțiile, utilizând desenul, muzica, dansul.
  • Focusează-te pe calități și nu pe defecte.
  • Include-l în luarea deciziilor și ascultă-i opiniile.
  • Setează-ți așteptări realiste, ce pot fi atinse.
  • Cere îndrumare atunci când este nevoie. Un părinte nu poate să știe tot, însă poate să solicite consiliere atunci când consideră că este cazul. De exemplu, un nutriționist sau un psiholog poate ghida copilul către o viață sănătoasă, atât din punct de vedere fizic, cât și mental.

În final, nu uita ca cei mici învață prin imitare. Asigură-te că ești un model bun de urmat și evită să te compari cu alții. Fii mândru de cine ești și de realizările tale iar copilul tău va învăța să fie la fel.

Urmărește și alte subiecte interesante despre cum să menții sănătatea copilului tău, urmărind videoclipurile medicilor Kilostop Junior, pe teme diverse, de pe canalul nostru de YouTube! Și intră pe site-ul nostru: www.kilostopjunior.ro pentru articole noi și interesante care te ajută să crești un copil suplu și sănătos!

Distribuie acest articol:
<a href="https://www.kilostopjunior.ro/author/malina-chiriac/" target="_self">Dr. Malina Chiriac</a>

Dr. Malina Chiriac

Medic Rezident anul II Endocrinologie "Consider că educația nutrițională a copiilor este extrem de importantă, pentru ei alimentația sănătoasă având potențialul de a deveni o obișnuință, un stil de viață pe care îl vor menține și ca adult. În plus, un copil ce se confruntă cu kilograme în plus trece prin multe greutăți, atât fizice cât și emoționale, și o mână de ajutor din partea medicului nutriționist este cea care îi poate reda veselia și energia."

Știai că?

Donăm 2 lei pentru fiecare kilogram slăbit de către juniori:

luna aceasta pacienții Kilostop Junior au slăbit 131 kg

agsdix-fas fa-money-check-alt

până acum am donat 2946,84 lei

Fii la curent cu ultimele noutăți din nutriție!

Articole Similare