Cum Să Îți Determini Copilul Să Încerce Alimente Noi

ianuarie 23, 2021
Cum Să Îți Determini Copilul Să Încerce Alimente Noi

Cum Să Îți Determini Copilul Să Încerce Alimente Noi? Iată sfatul specialistului KiloStop Junior

Vreți să introduceți în alimentația copilului dumneavoastră mai multe tipuri de alimente și nu știți de unde să începeți? Fie că vorbim despre copii care pur și simplu sunt speriați de broccoli, spanac, avocado sau de orice altă legumă nouă, fie că ne referim la cei care refuză categoric să mănânce un anumit tip de carne sau pește, pentru fiecare din aceste probleme există numeroase strategii care ne vin în ajutor. Sunt numeroase rețete la contul Kilotop Junior de Youtube care vă pot ajuta în demersul dumneavoastră.

Iată câteva dintre acestea:

1. Vorbiți cu copilul despre obiectivul dumneavoastră
Este crucial să îi spuneți copilului care este planul de joc, pentru a putea să participe la acesta, în caz contrar eșecul este punctul final. Așadar, trebuie să discutați cu acesta încă de la început despre importanța introducerii unor alimente noi, trebuie să îl asigurați că știți despre reticența lui față de acest lucru, dar să îi explicați că împreună veți învăța cum să gustați mâncăruri noi, într-un mod plăcut. Cel mic trebuie să înțeleagă însă că nu vă fi forțat să mănânce ceva nou, că tot procesul trebuie să fie o experiență plăcută și că cel mai bine este să stabiliți împreună modul și momentul în care va fi introdus noul aliment, pentru a evita apariția unei presiuni suplimentare când copilul va vedea alimentul nou în farfurie.
2. Apelați la regula rotației alimentelor
Aceasta presupune ca în fiecare zi să primească mâncare diferita față de ziua precedentă. Dacă îi formăm acest obicei încă de mic, copilul vă fi obișnuit cu o diversitate de alimente, punându-se astfel bazele introducerii de alimente noi. Veți observa că cu cât un copil mănâncă mai diversificat, cu atât va fi mai deschis la încercarea unor alimente noi, față de copiii care au doar 2 sau 3 feluri preferate de mâncare și nu sunt dispuși să guste absolut nimic nou, fără un motiv bine conturat de fapt.
3. Stabiliți-vă niște așteptări realiste
Deși situația ideală pentru părinți este aceea în care copilul acceptă fără nicio rezistență orice propunere de aliment nou, pentru a nu apărea presiune și frustrare în relația acestuia cu mâncarea, părinții trebuie să înțeleagă nevoia copiilor de independență. Această independență se răsfrânge și asupra preferințelor lor alimentare. De aceea este crucial că părinții să înțeleagă faptul că cel mic preferă să își aleagă singur ce anume vrea să mănânce din farfurie și că poate dezvolta opinii puternice față de anumite alimente și să nu aștepte de la copil să mănânce tot, doar pentru că așa au spus ei.

Cum Să Îți Determini Copilul Să Încerce Alimente Noi

Cum Să Îți Determini Copilul Să Încerce Alimente Noi

4. Reduceți din misterul unui nou aliment
Nimeni nu vrea să încerce un aliment complet „orb”, fără măcar câteva indicii fiabile cu privire la ce gust va avea. Totuși, asta este ceea ce părinții cer copiilor lor să facă tot timpul, reticența acestora fiind și mai mare. Astfel, înainte să îi serviți ceva nou, încercați să îi oferiți copilului mai multe informații referitor la acel aliment. Puteți să faceți asta spunând: „este crocant”, sau „acest aliment are gust puțin asemănător puiului pe care l-ai mâncat ieri”, sau „are aceeași textura ca budinca ta preferată”.
5. Faceți degustările mai ușoare pentru copii
Calea cea mai simplă pentru părinți este să evitați gusturile și texturile provocatoare, însă acest lucru îi va ține pe copii blocați în rutină. Pentru a avea o dietă cât mai echilibrată și diversificată, faceți un efort și introduceți alimente noi treptat. Începeți prin utilizarea unei arome sau texturi deja acceptată, ca o punte către noi alimente. De exemplu, dacă copilului îi place piure-ul de cartofi pentru că are o textură moale, încercați să îi oferiți piure făcut din alte legume, sau dintr-o combinație de cartof cu alte legume. Dacă de exemplu la micul dejun îi place să mănânce iaurt cu afine, data viitoare pe lângă afine puteți să îi puneți și un alt fruct de pădure. Aceasta este o metodă prin care putem introduce alimente noi, păstrând în același timp și ceva ce știm sigur că se afla printre preferatele copilului.
6. Încercați să aflați ce se afla în spatele lui „Nu-mi place”
Este util să ne amintim că cei mici nu au niște preferințe de gust bine conturate și stabile, așadar când vine vorba de gustul diferitelor alimente, preferințele lor pot să varieze de la o extremă la alta. Însă este foarte important să aflăm motivul care îi determina să spună „nu-mi place”. Pentru aceasta, rugați-i să descrie ceea ce au mâncat în ceea ce privește gustul, textura, aroma, aspectul, temperatura la care a fost servită mâncarea respectivă și încercați să aflați ce anume din toate acestea i-a făcut să nu accepte acel fel de mâncare. Cu cât aflam mai multe astfel de informații, cu atât o să le facem niște propuneri mai pe gustul lor data viitoare.

În concluzie, chiar dacă pare o misiune imposibilă ca cei mici să ajungă să accepte mâncarea nouă, totuși acest lucru se întâmplă. Pe măsură ce reușim să le scădem teama lor de nou, copiii vor ajunge să încerce din ce în ce mai multe alimente noi, până vor atinge chiar performanța de a fi dornici să descopere gusturi, texturi și arome noi, însă tot acest proces necesita timp, răbdare și mult tact din partea părinților.
Împreună creștem o sănătate suplă și sănătoasă!

Pentru mai multe rețete sănătoase și informații despre cum să ai un copil sănătos, accesați și canalul nostru de YouTube – Kilostop Junior.

Autor: Dr. Catrinel Panait

Distribuie acest articol:
Dr. Amalia Arhire

Dr. Amalia Arhire

Autor

Articole Similare

Prăjitură cu Portocale Care nu Îngrașă

Prăjitură cu Portocale Care nu Îngrașă

Prăjitură cu Portocale Care nu Îngrașă – Cred că portocalele ne evocă tuturor atmosfera de iarnă și băuturi calde în jurul focului, așa că azi ne-am gândit să vă propunem o rețetă care să ne amintească exact de acel sentiment de liniște și împlinire, pe care popoarele nordice îl numesc simplu “hygge”.

citește mai mult

Abonează-te la newsletter și descoperă cele mai importante noutăți despre sănătate și nutriție!