Imunitatea în sezonul rece la copii

September 26, 2023

Sumar

Ce este și cum o putem stimula?

Zilnic, corpul uman intră în contact cu numeroși agenți infecțioși, iar copiii sunt categoria cea mai expusă. Sistemul imunitar are rolul esențial de a ne proteja împotriva virusurilor, bacteriilor, paraziților și fungilor, prevenind prin mecanisme complexe afecțiunile cauzate de acestea.

Întărirea imunității copiilor în sezonul rece reprezintă o măsură necesară împotriva virozelor respiratorii sezoniere

Există explicații de ce sezonul rece aduce și cele mai multe cazuri de îmbolnăviri respiratorii. În anotimpul rece își fac apariția virusurile sezoniere de tipul virusurilor gripale/paragripale și incidența infectării cu Virusul Respirator Sincițial este în creștere. De asemenea, copiii petrec mult timp în colectivități, unde transmiterea aeriană a virusurilor este rapidă.

Există mai multe tipuri de imunitate, și anume:

  • Imunitatea înnăscută/nespecifică este imunitatea cu care ne naștem, este memorată în aparatul genetic al fiecărui om. Are rol de a recunoaște agenții invadatorii și a ne oferi protecție (limitată) împotriva lor.
  • Imunitatea dobândită este cea care se formează în urma interacțiunii organismului cu invadatorii (prin îmbolnăvire și formare de anticorpi împotriva specificului agent infecțios) cât și în urma vaccinării.

 Cauzele care pot duce la scăderea imunității la copii în sezonul rece sunt variate:

  • petrecerea majorității timpului în spații închise unde transmiterea virozelor este facilitată;
  • anxietatea și stresul;
  • alimentație nesănătoasă;
  • lipsa somnului;
  • sedentarismul/lipsa mișcării;
  • lipsa expunerii la soare și a deficitului de Vitamina D.

 Există mai multe măsuri care pot îmbunătăți imunitatea copiilor în sezonul toamnă-iarnă, toate având rolul de a construi un stil de viață sănătos bazat pe principii alimentare, prevenție și stil de viață sănătos.

Rolul alimentație sănătoase

Este recomandat ca planificarea meselor să se bazeze pe cunoașterea celor mai bune alimente care ajută la stimularea sistemul imunitar, fiind important să includă trei mese principale și, după caz, una sau două gustări.

Este indicat ca dieta să includă, pe cât posibil, următoarele alimente:

  • multe fructe și legume cu conținut ridicat de vitamine (Vitamina C, A, E, B12) și minerale (Fier și Zinc), cum ar fi: fructe de pădure, kiwi, portocale, ananas, cătină, ardei gras roșu, roșii, conopidă, broccoli, cartofi, fasole, mazăre;
  • pește bogat în acizi grași esențiali (somon, sardine, macrou);
  • carne roșie;
  • lactate fermentate și ouă;
  • oleaginoase;
  • cereale integrale, semințe de floarea soarelui sau dovleac.

În cazul bebelușilor, laptele matern are un rol extrem de important în susținerea și stimularea imunității prin intermediul anticorpilor transferați de către mamă. Organizația Mondială a Sănătății recomandă o alimentație exclusiv naturală în primele 6 luni de viață și, ulterior, laptele matern să completeze alimentația solidă până la vârsta de 2 ani.

Dacă vrei să afli mai multe despre alimentele bune pentru imunitate citește aici: https://www.kilostopjunior.ro/?s=Imunitate&et_pb_searchform_submit=et_search_proccess&et_pb_include_posts=yes&et_pb_include_pages=yes)

Mișcarea

Activitatea fizică sporește rezistența și capacitatea organismului de a lupta împotriva infecțiilor, cât și gestionarea situațiilor stresante. Este de preferat ca mișcarea să fie cât mai mult în aer liber, astfel există interacțiune cu alți copii si expunere la Vitamina D.

Calitatea somnului are strânsă legătură cu perturbarea imunității. Dacă un copil nu se odihnește suficient, acesta poate fi mai susceptibil în fața unei viroze. Este recomandat ca un sugar să doarmă până la 5-18 ore pe zi, copiii până în 5 ani aproximativ 12 ore pe zi, intervalul de varsta 6 -12 ani între 9 si 12 ore,  iar adolescenții între 8-10 ore.

Află de ce e important somnul pentru o creștere sănătoasă dând click aici: https://www.kilostopjunior.ro/dr-amalia-arhire-somnul-de-ce-este-important-pentru-crestere/

Echilibru emoțional

În menținerea unui organism puternic în fața virozelor sezoniere este la fel de important și echilibrul emoțional. Sportul în natură, timpul petrecut cu prietenii și familia, precum și practicarea unor activități plăcute de către copii, pot ajuta la încărcarea bateriilor emoționale.

Suplimente alimentare

O dietă echilibrată poate fi completată în perioada rece și de suplimente alimentare.

Nivelul de Vitamina D3 din organism este direct proporțional cu expunerea la razele de soare. Este recomandată profilaxia rahitismului acut prin administrarea Vitaminei D3-800 Ui pe zi, încă din ziua 10 de viață a nou născuților, zilnic, până la vârsta de 2 ani. Ulterior administrarea se poate face doar în sezoanele mai reci (lunile cu R).

Este de preferat dozarea nivelului seric al Vitaminei D anterior administrării suplimentului.

Alte suplimente care ajută la susținerea sistemului imunitar la copii sunt: Vitamina C, Zinc, Omega 3 – ulei de pește, complex de minerale și vitamine, probiotice.

Măsuri de igienă

Se recomandă părinților să îi învețe pe cei mici să își spele mâinile cu apă și săpun timp de 30 de secunde, anterior fiecărei mese, după folosirea toaletei, după curățarea nasului sau atingerea anumitor suprafețe publice.

Măsuri de profilaxie activă împotriva virusurilor/ bacteriilor prin vaccinare

În ultimul rând, dar cu o importanță extrem de mare, este susținerea imunității dobândite prin vaccinarea împotriva anumitor virusuri si bacterii.

Este recomandat ca părinții să fie în strânsă legătură cu medicul de familie sau medicul pediatru curant și să respecte Calendarul Național de Vaccinare.

De asemenea, vaccinarea opțională anuală împotriva virusului gripal nu este deloc de neglijat, ea scăzând numărul cazurilor de infectare sau a cazurilor grave de infecții gripale.

Împreună creșterem o generație suplă și sănătoasă!

 

Distribuie acest articol:

Știai că?

Donăm 2 lei pentru fiecare kilogram slăbit de către juniori:

luna aceasta pacienții Kilostop Junior au slăbit 144 kg

agsdix-fas fa-money-check-alt

până acum am donat  12987,12 lei

Fii la curent cu ultimele noutăți din nutriție!

Articole Similare

Alergia la Proteina Laptelui de Vacă la Copii: Simptome, Diagnostic și Tratament

Alergia la Proteina Laptelui de Vacă la Copii: Simptome, Diagnostic și Tratament

Alergia la proteina laptelui de vacă (APLV) este cea mai frecventă alergie alimentară întâlnită la copii mici, deseori afectând dezvoltarea lor.
Această afecțiune se manifestă printr-o gamă largă de semne și simptome apărute în urma unui răspuns imunologic greșit față de proteinele laptelui de vacă. Practic, de fiecare dată când copilul consumă lapte, organismul lui crede că această proteină este dăunătoare și luptă împotriva ei.

read more
Obezitatea la copii: Riscuri pentru sănătate și Prevenire eficientă în România

Obezitatea la copii: Riscuri pentru sănătate și Prevenire eficientă în România

Obezitatea la copii în România

În ultimele patru decenii, rata obezității infantile la nivel mondial a crescut de zece ori, potrivit unui studiu al Organizației Mondiale a Sănătății. În România, un studiu oficial din 2015 arată că la toate grupele de vârstă studiate (7, 8 și 9 ani), ponderea copiilor cu probleme de greutate (supraponderali sau obezi) este de peste 25%. Practic, 1 din 4 copii din grupurile studiate are probleme de greutate. Aceasta reprezintă o adevărată epidemie de obezitate infantilă cu consecințe potențial devastatoare.

read more