Cum Reduci Pofta de Dulce La Copii

iulie 26, 2021
Pofta de dulce la copii
<a href="https://www.kilostopjunior.ro/author/dr-amalia-arhire/" target="_self">Dr. Amalia Arhire</a>

Dr. Amalia Arhire

Medic endocrinologie, diabet, nutritie si boli metabolice “Una dintre valorile mele este Sănătatea, astfel, Prevenția prin nutriție și stilul de viață sănătos sunt foarte importante pentru mine, de aceea sunt cofondatoare a singurei clinici de nutriție destinate exclusiv copiilor și adolescenților din România.” * Dr. Amalia Arhire e unul dintre experții clinicii Kilostop Junior

Ce însemnă pofta de dulce?

Pentru a ne da seama de pofta de dulce, e bine să facem diferența dintre poftă și foame. Prima înseamnă nevoia corpului nostru, mai ales a creierului, de ceva zahăr sau de glucoză, necesară pentru a funcționa corect. Însă pofta e diferită de foame – aceasta e însoțită de durere de stomac, tremurături, nervozitate și dorința de a mânca orice.

Pofta de dulce e dată de o parte a creierului – hipocampul, care e responsabil de crearea de noi obiceiuri și de influențarea unor comportamente care caută recompense. Gustul de dulce e legat de gustul dulceag al laptelui de mamă și de sentimentul de ocrotire și de dragoste dat de acesta.

În această zonă a creierului, în momentul în care mâncăm ceva dulce, se vor activa un șir de legături între neuroni, care vor elibera dopamină.  Această substanță chimică, împreună cu alte endorfine, vor genera senzația de fericire, plăcere și mulțumire.

Care sunt cauzele poftei de dulce?

Cauzele poftei de dulce sunt de obicei o alimentație dezechilibrată, plină de zaharuri rafinate și alimente cu calorii goale, lipsită de vitamine și minerale, corelată cu o lipsă de energie din cauza acestor deficite.

Oboseala cronică poate și ea să fie o cauză a poftei de dulce, creierul alegând alimente pline de zahăr pentru a-și crește energia și pentru a oferi acea senzație de bucurie și mulțumire.

Scăderea nivelului de energie duce la creșterea nevoii de dulce, astfel că aceasta apare mai ales după-amiază, după ora 17.00, o dată cu scăderea nivelului de cortisol din sânge, hormonul care ne dă energie peste zi.

De asemenea mișcarea intensă poate și ea crește pofta de dulce din cauza epuizarea rezervei musculare de glucoză (a glicegenului),  după un efort fizic intens.

Pofta de dulce apare mai ales după mesele bogate în grăsimi și alimente rafinate, ca făina albă, zahărul sau orezul alb, deoarece o creștere a glucozei în sânge va duce la o creștere a insulinei și o creștere a senzației de foame sau de poftă de dulce.

Ce dezechilibre ale organismului ascunde nevoia de dulce?

Pofta de dulce poate apare în cazul unor deficite de vitamine sau minerale.

  • Magneziul este utilizat in reglarea secreției de glucoză, insulină și de dopamină. Deficitul de magneziu se poate manifesta sub forma de pofte intense de dulce, mai ales de ciocolată.
  • Zincul – deficitul de zinc poate duce si el la nevoia de dulce, el fiind necesar pentru o bună utilizare a insulinei și a glucozei de către organism. El este necesar pentru utilizarea adecvată a insulinei si a glucozei; o deficiență poate duce și la pofta de zahăr.
  • Cromul – lipsa de crom din organism poate să apară la consumul frecvent de alimente rafinate și zaharuri. Chiar și deficitul ușor de crom poate duce la fluctuații ale nivelurilor de glucoză, poftă crescută de dulce, insomnia, dureri de cap, vindecarea lentă a rănilor sau tulburări de memorie.

Nu e surprinzător pentru niciun părinte că cei mici adoră dulciurile, însă conform studiilor, acest lucru e normal, ba chiar face parte din biologia noastră, deoarece gustul de dulce e înnăscut și e prezent la toți copiii de pe mapamond.

Pofta de dulce

Pofta de dulce

Gustul de dulce are o legătură cu acceptarea gustului laptelui matern, mai dulceag, al fructelor și chiar al efectului de scădere a durerii și al eliberării de endorfine a zahărului.

La copii pofta de zahăr e mai mare în puseele de creștere, iar tinerii care sunt încă în creștere vor avea această nevoie mai des față de cei care și-au terminat creșterea!

Atracția copiilor și a adolescenților pentru gustul intens de dulce sau sărat, nu scade decât după adolescență, lucru care explică refuzul mâncării sănătoase și înlocuirea sa fie cu dulciuri, fie cu fast-food.

Cum  să scapi copilul tău de pofta de dulce?

E important de ținut minte că adolescenții și copiii se vor ghida după gust până la 18 ani și nu vor face alegeri sănătoase până la 25 ani de unii singuri, conform unor studii, iar tu ca părinte ești responsabil de cum, cât și unde mănâncă un copil, măcar în primii ani de viață.

Așa că dacă ești un exemplu pozitiv se va putea descurca și în situațiile mai dificile, dacă învață de la tine să fie echilibrat, să sărbătorească și prin alte modalități, să fie activ și să aibă încredere în el.

Așa că începe prin a scăpa de sertarul de dulciuri din casă, mănâncă tu mai multe fructe și legume, găsește modalități interesante de a i le prezenta copilului tău, laudă-l când vezi la el orice victorie, oricât de mică și ai răbdare, deoarece schimbarea are nevoie de timp.

De asemenea încearcă să folosești condimente dulci precum scorțișoara, cardamomul, cuișoarele sau vanilia, pentru a condimenta smoothie-urile sau salatele de fructe, pentru a scăpa de nevoia de zahăr în plus.

Evită sosurile dulci precum ketchup-ul, sosul de chilly, barbeque gata ambalate și prepară-le tu în casă.

Asigură-te de buna hidratare a copilului tău, deoarece multe din vitamine se absorb cu apă iar deshidratarea duce la scăderea energiei, mai multe detalii despre deshidratare, aici.

Învață-l că relația cu mâncarea poate fi una frumoasă și conștientă, în care nu ai frustrări sau te pedepsești pentru că ai mâncat ceva ce nu trebuia.

Îți poți face pofte de care să te bucuri cu toată inima, având grijă însă cât de des, care e momentul zilei, cantitatea și ce faci după pofta respectivă pentru a nu rămâne cu caloriile în plus!

Încearcă să îți implici copilul în deciziile despre masă, cumpărături, gătit și opțiunile alimentare, să încerci să îi respecți alegerile cât mai mult, dar să negociezi o legumă, un fruct. Folosiți argumentul de ce e important pentru el alimentul respectiv și de ce îl ajută să fie mai sănătos și să crească mai bine!

Alimente care scad pofta de dulce

Alimentele care scad pofta de dulce sunt alimentele complete, pline de fibre, vitamine și minerale, ca fructele, legumele, cerealele integrale sau alte surse integrale de carbohidrați, alimente cu indice glicemic mic, care nu dau fluctuații mari ale glicemiei.

De asemenea alimentele bogate în proteine, ca lactatele, carnea slabă, ouăle sau peștele dau sațietate și scad pofta de dulce.

Suplimente care reduc pofta de dulce

Suplimentele de magneziu, crom sau zinc reduc pofta de dulce, însă trebuie administrate numai cu acordul medicului curant și cu verificarea în prealabil a acestora în sânge.

Obiceiuri utile care te ajută să reduci nevoia de ceva dulce

Setează împreună cu copilul tău niște limite, cu care ești tu confortabil, pornind de la ce se întâmplă acum. Dacă cel mic mănâncă zilnic de mai multe ori pe zi dulciuri, oferă-i unul pe zi, iar dacă mănâncă mai rar atunci poți să îi lași un dulce la câteva zile sau chiar doar în weekend.

Schimba definiția desertului: un desert poate fi și o salată de fructe sau niște fructe în ciocolată, o înghețată fără zahăr sau o porție de brioșe cu fructe, gătite împreună cu copilul tău!

Nu folosi dulciurile drept recompensă și nu sărbători numai cu mâncare! Pot fi și alte lucruri de care copilul tău se poate bucura, chiar mai mult decât mâncarea!

Încearcă să nu etichetezi alimente ca fiind rele sau bune sau pe el ca fiind pofticios sau cu alte apelative!

Etichetele nu ajută pe nimeni, ba chiar pot crea frustrări pentru că mai ales copiii mici se străduiesc atât de mult să fie pe placul părinților, încât atunci când mănâncă ceva ce știu că e din categoria “rău” pentru ei, se simt vinovați.

De aici poate să apară sentimentul de vinovăție și frustrare apărut după mâncare, versus sentimentul că ai mâncat ceva ce ți-a făcut plăcere.

  1. Elimină consumul de alimente procesate.
  2. Fii sigur că cel mic doarme 8 ore pe noapte pentru a-și încărca organismul cu energie.
  3. Practică sport alături de copilul tău și asigură-te că se mișcă în fiecare zi.
  4. Asigură-te că cel mic bea apă. Se spune că deshidratarea poate cauza pofta de dulce. Află care sunt semnele deshidratării! (articol cu deshidratarea)
  5. Mănâncă fructe alături de copilul tău, pentru satisfacerea poftei de dulce.
  6. Ajută-ți copilul să gestioneze stresul. Poți citi mai multe despre asta și în acest articol, despre stima de sine la copii sau acesta, despre bullying-ul la copii.
  7. Citește eticheta de pe ambalajele produselor înainte de a le achiziționa pentru a identifica cantitatea de zahăr adăugat, pentru a ști ce îi oferi copilului tău.
  8. Nu face cumpărături atunci când îți este foame, deoarece există posibilitatea de a pune în coșul de cumpărături anumite alimente care sunt nesănătoase.

Care sunt riscurile unui consum mare de zahăr

Până la 2 ani se recomandă evitarea zahărului, iar apoi cantitatea de zaharuri adăugate să fie până în 5% din consumul caloric zilnic, conform Organizației Mondiale a Sănătății.

Sunt studii care au demonstrat că zahărul dă o dependență la fel de mare ca alte droguri de mare risc. Tocmai pentru că în creier se eliberează atât dopamină cât și alte endorfine-substanțe care dau senzația de plăcere și fericire, la fel ca morfina.

Însă la om pare că aceste studii nu se aplică, rămânând însă o dependență de mâncare și mai ales de sentimentele care sunt “îndulcite” cu mâncarea.

Un consum excesiv de dulciuri poate duce la:

  • Slăbirea sistemului imunitar
  • Scăderea performanțelor școlare la copii
  • Hiperactivitatea la copii
  • Creșterea trigliceridelor
  • Afectarea tractului digestiv – constipație, balonare, diaree
  • Apariția de carii dentare, afectarea smalțului dentar
  • Apariția obezității și a diabetului zaharat
  • Apariția osteoporozei
  • Afectarea creșterii prin inhibarea secreției hormonului de creștere
  • Apariția acneei
  • Stimulează secreția de insulină și crește senzația de foame, chiar la mâncatul excesiv
  • Provocarea crizelor de epilepsie
  • Crește riscul de infertilitate, prin ciclurile anovulatorii pentru fetele cu sindrom de ovar polichistic

 Pentru sfaturi personalizate și o dietă exact pe placul copilului tău, intră pe www.kilostopjunior.ro și programează-l la o consultație!

Urmărește și canalul nostru de Youtube unde gătim rețete sănătoase, sărace caloric, numai bune de pus într-o dieta de slăbit. Te invit să intri și pe site-ul nostru www.kilostopjunior.ro în care afli informații medicale, nutriționale de la adevărați profesioniști.
Slăbitul e o joacă!

 

Distribuie acest articol:
<a href="https://www.kilostopjunior.ro/author/dr-amalia-arhire/" target="_self">Dr. Amalia Arhire</a>

Dr. Amalia Arhire

Medic endocrinologie, diabet, nutritie si boli metabolice “Una dintre valorile mele este Sănătatea, astfel, Prevenția prin nutriție și stilul de viață sănătos sunt foarte importante pentru mine, de aceea sunt cofondatoare a singurei clinici de nutriție destinate exclusiv copiilor și adolescenților din România.” * Dr. Amalia Arhire e unul dintre experții clinicii Kilostop Junior

Știai că?

Donăm 2 lei pentru fiecare kilogram slăbit de către juniori:

luna aceasta pacienții Kilostop Junior au slăbit 214,68 kg

agsdix-fas fa-money-check-alt

până acum am donat 4594,98 lei

Fii la curent cu ultimele noutăți din nutriție!

Articole Similare